Kamis, 28 Agustus 2008

Havalor Moris

Ita ema dala barak liu haluha ona katak ita ne'e Nai Maromak nia Imagen. konseptu ne'e hakerek nanais iha Testemunya antigu nian. tan ita ne'e imagen Nai mak Soi nian etaun saida mak ita sinti no saida mak ita halo la ses husi Nai nebe kria ona Moris ba ita ema ne'e. ita monu ba sala hahu husi vis avon sira Adaun no Eva nemak to'o ohin loron ita sempre monu iha tentasaun no sala laran, Hahu husi Tempu neba Maromak Hatene ona katak imajen nebe nia rasik Kria la forti hanesan Nai mak Soi, tan ida ne'e nai Maromak hateten katak iha loron ida sei iha Feto ida sei sama ular nudar simblu diabu nian katak atu tata deit nia ain deit sei labele, relata ba iha neba mak Nai Maromak fila an ba mane sai Nudar Jesus mak Maromak nian oan nia nakonu ho esperi Santu Tamba halo's no hala'o misaun nebe sakral ba ema maromak nia oan sira hanesan ita sira ne'e.

Estoria ida ne'e hakarak hatette deit katak Aman Maromak hadomi ita no Fo valor ba ita nia vida moris atu labele monu iha sala nia laran. Maromak hadomi duni ita hodi hamoris ita husi sala laran, senune nusa mak iha ita nian moris rasik kada-ves ita la fo valor ba ita nia an no moris rasik? sei ida ne mak ita halo bebeik maka hanesan ita la fo valor no obrigado ba nai nebe salfa ona ita husi moris at nebe diabu sempre tenta atu haketak ita nudar maromak nia imajen ho Aman Maromak nudar kriador. so ho konsensia no neon mos ita bele sinti katak nai maromak hadomi duni ita ema ida-ida, nia lakohi ita moris dok husi nian tan ne'e odomatan perdua sempre nakloke ba ema nebe fiar nafatin iha maromak ninia kadunan.

Oinsa ita havalor moris ne'e" buat hirak ne'e depende ba ema ida ida ninian talentu? se ema ida iha talentu matenek nian diak liu estuda barak no uja hodi kontribui ba buat diak se kaju kontribui ba buat sala ruma ne mak dehan diabu ninia tentasaun mak hases ema ida ne sai husi maromak ninia kadunan. no mos sira seluk seluk tan, havalor moris katak ita tengki hadomi malu hanesan ita hadomi ita nia an rasik, fo perdua ba malu, la rai odio iha laran ba malu,fo ajuda ba malu sekuandu iha susar ninia laran,la hakribi malu, fo fatin ba malu, no seluk seluk tan.

Husi pontu hirak iha leten seidiak liu ita haklean liu tan exemplu ida permeiru ne, se ita hadomi ema seluk hanesan ita hadomi ita ninian an rasik ne signifika hanesan laiha ema ida gosta hamoras ninian an rasik tanba nia hatene hatak hamoras ninian rasik ne moras tan ida ne nia sei buka hadomi ninian an rasik atu labele estraga ninian isin ka ninia sasan ruma. mandamentu Moromak ninian ne sei ita ema praktika iha ita moris maka moris ne sei si nakonu ho domin no hakmatek, laiha tan hirus malu, odio malu, no seluk tan.

Iha hakerek ida ne'e hakarak fanun fali ita katak mai ita havalor ita nia moris liu husi Hadomi ema seluk hanesan ita hadomi ita nia an rasik. ho esperitu domin mai ita habelar domin no karidade ida ne'e.

Se ema ruma le'e ona artikel ida ne'e nia sei sai masin ba ema seluk wainhira habelar tan domin ida ne'e no fahe lia fuan Murak ida ne'e.

Hakekat puasa / ZEZUM

Hidup kita sebagai orang kristiani ialah meneladan Yesus, yang berpuasa 40 hari/malam dan mengalahkan godaan, sebelum Yesus tampil berkarya mewartakan Kerajaan Allah (Mat 4:2). Yesus sendiri tidak mengharuskan para murid-Nya berpuasa, hal yang diprotes keras oleh golongan Farisi (Mat 9:14). Tetapi kalau para muridNya mau berpuasa Yesus memberikan ajaran tentang sikap dan caranya – bukan untuk pamer ( Mat 6: 16-18).

Sewaktu zaman Gereja Perdana, jemaat di Antiokhia beribadat dan berpuasa (Kis 13: 2). Berpuasa waktu itu nampak lebih sebagai ungkapan keutamaan pribadi daripada suatu kewajiban agama secara umum (2 Kor 6:5; 11:27).

Dalam kehidupan Gereja selanjutnya sampai sekarang, berpuasa adalah salah satu ungkapan tobat menanggapi pemberitaan Injil “Bertobatlah dan percayalah pada Injil” (Mrk 1:14-15). Tobat batin, – perubahan sikap batin – menurut para Bapa Gereja, dapat diungkapkan dalam bentuk Puasa, Doa dan Memberi sedekah! (Mat 6: 1-16), sebagai pernyataan pertobatan kepada diri sendiri, terhadap Allah dan sesama.

Penghayatan iman kristiani juga diungkapkan dalam waktu. Sejarah keselamatan dihadirkan dalam waktu satu tahun. Dan Gereja menempatkan Paskah, Hari Kebangkitan Yesus sebagai puncak dan dasar iman kristiani. Maka perayaan dan peringatan hari agung berahmat itu dipersiapkan selama 40 hari. Maka pasa persiapan Paska itu dinamakan Masa Puasa, karena dahulu mula-mula umat kristiani benar-benar berpuasa selain hari Minggu, menjelang Paska itu. Dan sekarang pimpinan Gereja hanya mewajibkan berpuasa pada hari permulaan Masa Puasa yakni Rabu Abu dan hari wafat Yesus, Jum at Agung, dan hari-hari Jum at lain umat tidak perlu berpuasa cukup berpantang.

Tetapi kalau umat karena cintanya atau devosinya mau berpuasa selama 30 hari atau menambah dengan hari-hari Jum atnya, boleh-boleh saja. Dan di luar Masa Puasa itu, umat tidak dilarang bila didorong untuk pertobatan mau menjalankan puasa.
Puasa secara katolik tidak berarti tidak makan sama sekali. Tetapi cukup satu kali saja makan kenyang, terserah di pagi hari, siang atau malam! Tetapi kalau mau berpuasa seperti saudara kita muslimin, yakni siang hari tidak makan, dan hanya malam hari (buka atau saur) , juga tidak dilarang.
Umat juga berpuasa, satu jam, sebelum menghadiri Misa Kudus, guna mempersiapkan jiwa raga lebih pantas menyambut Tubuh-Nya yang mahakudus